شیشه و آینه

کل جهان مادی از عشق خدا و محبت بی حد و حصر او به ما صحبت می کند. خاک، آب، هوا؛ همه چیز گویی نوازش خداست. نور نیز ماده ای جدایی ناپذیر و ابزار اولیه برای ایجاد اتصالات متعالی به خدا می باشد. نور، صورتی از انرژی تابشی است که با سرعت ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه در فضا سیر می کند و طی فرایندی، موجب دیدن اجسام می شود. ارتباط نور با شیشه و آینه بر هیچ کسی پوشیده نیست و این سه جز، همواره نمایانگر یکدیگر و علت و معلول بوده اند.

” آینیران ” با این مقدمه شما را به مطالعه مطلبی در خصوص شیشه و آینه دعوت می نماید. با ما همراه باشید.

تاریخچه شیشه و آینه

تاریخچه پیدایش شیشه و کشف آن به شروع تاریخ تمدن بشر بر می گردد. با اینکه چاقو و نیزه اولین اختراع بشر بود؛ اما سنگ‌ گدازه‌ های آتش ‌فشانی نظر او را بسیار جلب کرد. این گدازه‌ های شفاف، پایه ‌گذار استفاده از سنگ برای ساخت شیشه بودند.

در خصوص پیدایش آینه نیز؛ کهن ‌ترین نشانه‌ های یافت شده از آینه به حدود 6000 سال پیش از میلاد باز می گردد یا شاید هم به زمانی که انسان در طبیعت برای اولین بار، خودش را آب گونه، درون آب دید.

تجسم و تجلیِ نور و رنگ با صنایع شیشه و آینه آینیران

  • ابسیدین، شکل طبیعی شیشه است که اغلب در دهانه آتش فشان ها در نتیجه تماس با ماسه در دمای بالا یافت می شود. قدمت سنگ ابسیدین و استفاده از آن به 4000 سال قبل از میلاد باز می گردد. این سنگ طی سالیان طولانی توسط کلمبیایی های آمریکای میانه و مصریان باستان، برای ساخت نوک پیکان و شمشیر، و همچنین برای زیورآلات مورد استفاده قرار می گرفت. کشف شیشه دمیدن نیز قرن اول قبل از میلاد به وقوع پیوست که پیشرفتی بزرگ در ساخت شیشه بود.
  • آینه وسیله ای اغلب برای دیدن و بازرسی خود است که به احتمال اولین اکتشاف آن در طبیعت بوده و انسان خودش را درون آب دیده است. در زبان فارسی نیز واژه های «آبگینه» یا «آب‌گونه» ریشه آئینه و ‌آینه می باشند. با این فرض، اولین آینه ‌هایی که توسط انسان‌ ها استفاده شده به احتمال زیاد حوضچه ‌هایی از آب تاریک، ساکن یا آب جمع آوری شده در یک ظرف بدوی بوده اند.

ساخت شیشه و آینه

امروزه شیشه یک شی معمولی است و در دور افتاده ترین شهرها نیز دیده می شود. اما در اوایل تاریخ، از آن تنها برای پادشاهان قابل استفاده بود. هزاران سال پیش، حتی هنگام مرگ، فراعنه مصر باستان خود را با این مواد احاطه می کردند.
در ابتدا ساخت شیشه بسیار سخت و کند بود. کوره های ذوب شیشه کوچک بودند و حرارت تولید شده برای ذوب آن کافی نبود. اما در قرن اول قبل از میلاد، صنعتگران سوری لوله دمنده را اختراع کردند. این اختراع، تولید شیشه را آسان ‌تر، سریع تر و ارزان‌ تر کرد.
تولید شیشه در امپراتوری روم رونق گرفت و از ایتالیا به تمام کشور های تحت حاکمیت آن گسترش یافت. در سال 1000 میلادی شهر اسکندریه مصر مهم ترین مرکز تولید شیشه شد. سپس در قرن 13 و 14 در سراسر اروپا، هنر معجزه آسای ساخت شیشه های رنگی به اوج خود رسید.
برای این “هنر- صنعت” روش بهتری در آلمان توسعه یافت و تا قرن شانزدهم در ونیز به کمال رسید و ونیز مرکز تولید آینه با استفاده از این تکنیک شد. آنها این کار را با دمیدن یک استوانه شیشه، بریدن انتهای آن، برش دادن آن در طول آن و باز کردن آن بر روی یک صفحه داغ صاف انجام می دادند. همچنین به گفته انجمن هنر شیشه، اولین گزارش از تکنیک لعاب سربی در نوشته های راهب تئوفیلوس در سال 1100 پس از میلاد آمده است.

پیشینه‌ شیشه ‌گری در ایران

در عصر باستان ساخت شیشه گسترس بسیاری پیدا کرد. در آغاز این روند تاریخی اسکندریه در مصر، دمشق در سوریه و نینوا در بین ‌النهرین به قطب‌ های شیشه‌ سازی عصر باستان تبدیل شدند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. سپس با پیدایش دو تمدن نو پای یونان و ایران، شیشه ‌سازی از مصر به یونان و از نینوا به ایران انتقال یافت. 

شیشه های رنگی

رنگ همیشه عنصر ضروری شیشه بوده است. شیشه سازهای قرون وسطایی با افزودن نمک های فلزی و اکسیدها، طیفی از رنگ ها را ایجاد کردند و به مرور دامنه رنگ های مناسب آن را گسترش دادند. بسیاری از تکنیک ها و فرمول های رنگ آمیزی باستانی امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
کاربرد شیشه های رنگی تنها این نیست که امکان دید از بیرون و ورود نور به ساختمان را فراهم کنند. آن ها با هدف زیباسازی ساختمان ها، کنترل روشنایی و حرارت و نیز تلطیف فضای محیط بکار می روند.
امروزه انواع شیشه های رنگی، الگوهای مدرنی را ایجاد کرده اند که هم از نظر بصری چشمگیرند و هم منشا انرژی بخشی هستند. حتی اگر نور مستقیم خورشید وجود نداشته باشد، شیشه های رنگی همچنان مانند یک اثر هنری نورانی می درخشند.

سبکی نوین و متفکرانه با انواع شیشه های رنگی آینیران

انواع شیشه های رنگی در آینیران

از آن ها به عنوان تسهیل کننده نور، در مکان های خاص با هدف خاصی استفاده می شوند. 

شیشه های رومیزی رنگی

با وجود چوب‌ ها و پلاستیک‌ های مختلف در طراحی مبلمان، هنوز هم میزهای شیشه ای رنگی، ترند مدرن و مورد علاقه اغلب افراد هستند. تعویض و نگهداری آن ها بسیار آسان است و می توانید به راحتی آن را پاک کنید و نگران لکه دار شدن غذا یا نوشیدنی روی میز نباشید. شیشه های رومیزی رنگی در صنایع شیشه و آینه آینیران، با بهترین متریال تولید شده اند و لبه و گوشه آن ها به طرز ماهرانه ای صیقل داده شده اند تا خیال شما را از بابت آسیب احتمالی آسوده سازد. اگر اتاق نشیمن کوچکی دارید که نور طبیعی کافی دریافت نمی کند، میز شیشه ای می تواند گزینه خوبی برای بهبود این وضعیت باشد، زیرا فضا را بزرگ تر و وسیع تر نشان می دهد.

شیشه رنگی رومیزی

شیشه های لاکوبل

لاکوبل یک شیشه صنعتی برای طراحی داخلی است. این شیشه از پشت، با یک رنگ با کیفیت بالا پوشانده می شود و ظاهری همیشه براق به جلوی آن می دهد.

این شیشه تخت دارای مزایای متعددی است که آن را به محبوب ترین نوع پانل شیشه ای تبدیل کرده است. آن ها برای مواردی همچون حمام، روکش دیوار، تابلوی تحریر و بیش از همه برای آشپزخانه ایده آل می باشند. آشپزخانه رایج ترین اتاق در هر خانه است، افراد زمان زیادی را در آن جا می گذرانند، بنابراین ارزش تزئین آن با شیشه های لاکوبل را دارد. 

شیشه های لاکوبل | آینیران

شیشه های استیند گلس

شیشه دکوراتیو با تکنیک استیند گلاس از چشم نوازترین انواع شیشه است و به واقع جزو صنایع هنری محسوب می شود. وقتی نور روز از شیشه های استیند گلاس نصب شده بر درب ورودی ساختمان عبور می‌کند، رنگ ‌ها را تغییر می‌ دهد و جلوه فريبنده ای به محيط پيرامون خود می بخشد. این نوع باید طراحی مناسب، حرفه ای و مونتاژ قوی و نصب مهندسی داشته باشد تا پروژه ای موفقیت آمیز به حساب بیاید. شیشه های استیند گلس به دلیل آنکه ساختار فلزی در ميان خود دارند از ایمنی بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربات دچار ریزش نمی شوند.  

شیشه های استیند گلس

شیشه های ویترای

ویترای در واقع هنر شیشه نگاری است. از آن ها برای ساختن پنجره های تزئینی و سایر اشیایی که نور از آنها عبور می کند استفاده می شود.

هارمونی های رنگی منحصر به فرد در این نوع، به دلیل استفاده از تکنیک های خاص رنگ آمیزی روی شیشه است. وقتی نور طبیعی یا مصنوعی از شیشه های ویترای عبور می کند، بازی ‌شگفت انگیزی از رنگ و نور را در سراسر فضا به نمایش در می آورد. 

شیشه های ویترای

شیشه های ضد گلوله و لمینت

همانطور که از نام آن ها پیداست بسیار مقاوم هستند و حتی در مقابل انواع گلوله مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

از این نوع در ساختمان با هدف تامین امنیت استفاده می شود. شیشه لمینت جایگزین فوق العاده ای برای شیشه های معمولی است.

ساختاری مستحکم دارد و به راحتی ترک بر نمی دارد یا شکسته نمی شود.

حتی اگر در موارد نادری بشکند، به تکه های تیز تبدیل نمی شود، بلکه قطعات شیشه به هم می چسبند و الگویی شبیه به تار عنکبوت را تشکیل می دهند. در نتیجه احتمال آسیب های جدی را کاهش می دهد.

شیشه های ضد گلوله و لمینت

شیشه های سکوریت

شیشه سکوریت در اصل شیشه ای است که سخت شده و تقریباً چهار برابر قوی تر از نوع معمولی یا آنیل شده می باشد. برای ساخت شیشه‌ های سکوریت، از گرمایش و سرمایش کنترل‌ شده در طول فرآیند تولید استفاده می‌شود تا انعطاف‌ پذیری بیشتری به آن بدهد. از زیر مجموعه های این نوع شیشه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیشه های کابین دوش: این محفظه های حمام شیشه ای و انواع مختلف درب و پنجره های کابین دوش، دکوراسیون فضای حمام را بهبود می بخشند.

شیشه های جان پناه:  که در اطراف پشت بام، بالکن ها، روف گاردن، تراس و… به منظور حفاظت و امنیت بیشتر افراد استفاده می شوند. 

شیشه های سکوریت | شیشه کابین دوش | شیشه جان پناه

شیشه های دیوارپوش و پارتیشن

این شیشه ها می توانند به عنوان یک عنصر تزئینی فوق العاده در هر قسمت از خانه یا محل کار استفاده شوند. سیستم های دیوار جداکننده شیشه ‌ای با ویژگی های عایق صدا، باعث می شوند شما فضایی ساکت تر و با شرایطی ایده ‌آل تر در دفاتر خود کار کنید. آینیران با طراحی متفکرانه و اجرای ماهرانه این سازه ها، به ایجاد فضاهای ارتباطی و اشتراکی بهتر به شما کمک می کند.

شیشه های دیوارپوش | شیشه های پارتیشن | آینیران

نور خورشید در کویر، هم حیات بخش است و هم خطرناک، و باید با دقت به فضاها هدایت شود. استفاده از شیشه رنگی نیز به همان اندازه که می تواند چشم نواز و هنرمندانه باشد، اگر از طراحی و اجرای خوبی برخوردار نباشد خطر خسارات جبران ناپذیر و تاثیرات منفی را به دنبال خواهد داشت!  

طراحی متناسب و حرفه ای با مکان شما، مونتاژ قوی و نصب مهندسی با آینیران

آینه های دکوراتیو

آینه ها کاربردهای بسیاری دارند. می توان از آن ها برای تقویت، تعریف یا برجسته کردن آنچه در فضای شما وجود دارد استفاده شود. یا آن را در جایی قرار دهید که نمای مورد علاقه را منعکس کند. همچنین استفاده از آینه راهی برای بزرگ تر نشان دادن مکان است.

آینه ها بیشتر از کارایی اصلی خود یعنی به تصویر کشیدن، می توانند جنبه ی تزیینی و دکوراتیو داشته باشند و به کار بردن مناسب آن ها روی دیوار، به کل فضا جان تازه ای می بخشد.  

آینه کاری، هنری است که به مهارت و قدرت تمرکز بالا نياز دارد. صنایع شیشه و آینه آینیران در خدمت شماست.

انواع آینه های دکوراتیو در آینیران

وقتی نوبت به انتخاب انواع مختلف آینه برای خانه یا محل کار می رسد، در نظر گرفتن گزینه هایی از جمله: اندازه محل، امکانات آن مکان، سبک دلخواه و نیز هماهنگ کردن آینه با سایر وسایل و نور اتاق می بایست مد نظر قرار بگیرد.

خلاقیت در آینه کاری برای زیبایی خانه شما با صنایع شیشه و آینه آینیران 

آینه های کنسول

یکی از بزرگترین مزایای سطوح بازتابنده این است که فضاهای کوچک را بزرگتر نشان می دهند. آینه های کنسول می توانند سبکی را که قبلاً در اتاق خود دارید منعکس نمایند. همچنین می توانند با انتخاب طرحی غیرمنتظره به عنوان مکمل یک سبک عمل کنند.

قبل از انتخاب آینه کنسول، به مواردی از جمله: شکل، اندازه و قاب آن، همچنین سایر وسایل موجود و نور اتاق باید توجه ویژه داشته باشید. از آنچه آینه منعکس می کند آگاه باشید. می توانید قبل از خرید این نوع آینه ها با متخصصین صنایع شیشه و آینه آینیران مشورت داشته باشید.

آینه های کنسول

آینه های بک لایت

اشکال منحصر به فرد یا قاب های پررنگ می توانند آینه را به یک اثر برجسته تبدیل کنند. برای ظاهر چشمگیرتر، آینه هایی با نور LED پس زمینه طراحی می شوند که به آینه های بک لایت معروفند.

این آینه های دیواری با چراغ هایی که به شما نگاهی دقیق به خودتان و آرایشتان می دهد، انتخاب ایده آلی هستند.

البته لزوماً نیازی به نصب دیواری این آینه ها نیست. می توانید به سادگی آن ها را آویزان کنید یا بگذارید آزاد بمانند. 

آینه های بک لایت

آینه های مقرنس

این آینه ها الهام گرفته از هنر مقرنس هستند. مقرنس در معماری اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سبک استادانه آن، نمادی از خلقت جهانی پروردگار است. شاهکارهای هنری و تزیینی خلق شده با آینه های مقرنس، مورد استقبال و استفاده در اماکن مذهبی و نیز خانه های لوکس امروزی قرار دارد.  

آینه مقرنس

آینه های اینفینیتی

آینه های اینفینیتی، پیکربندی از دو یا چند آینه موازی یا تقریباً موازی است که مجموعه ای از بازتاب های کوچک و کوچکتر را ایجاد می نماید و به نظر می رسد تا بی نهایت فروکش می کند. این نوع، جز خاص ترین آینه ها به شمار می آید.  

آینه های اینفینیتی

آینه های آسان نصب شو

این محصولات، آینه های سفارشی آماده ای هستند که اغلب به صورت پازلی میباشند و به راحتی به هر شکلی می توان آنها را نصب کرد.

صنایع شیشه و آینه آینیران، گزینه های مختلف را پیش روی شما قرار می دهد و شما بسته به بودجه خود می توانید آینه های مد نظر را انتخاب نمایید.  

آینه های آسان نصب شو

آینه های پتینه

با اینکه آینه پتینه هر مخاطبی را به خود جذب می کند، اما بیشتر به افرادی که علاقه مند به وسایل عتیقه و قدیمی هستند توصیه می شود.

اگر به دنبال آینه ای مجلل و منحصر به فرد هستید که از نقش و نگارهای سنتی در تاریخ کشور ایران الهام گرفته باشد، این محصول بهترین گزینه برای شما خواهد بود.  

آینه های پتینه

آینه های دکوراتیو جورچین

آینه های دکوراتیو جورچین به دلیل ظاهر براق و تاثیری که دارند، واقعاً می توانند فضا را زیبا کنند. این آینه ها معمولا کل دیوار را می پوشانند.

در طراحی آن ها، تعداد بسیار زیاد آینه ی مشابه یا تقریبا مشابه را در کنار هم قرار می دهند و زیبایی خیره کننده ای بوجود می آورند. در صورت قرارگیری صحیح و اصولی، جدا از فضا سازی و زیبایی، به اتاق نور فوق العاده ای می ‌افزایند.

هر بخش در خانه یا محل کار، سبک و رنگ متفاوتی از آینه را می طلبد. شما بسته به آن مکان می توانید از رنگ های مسی، برنز، دودی، سفید، آبی و یا طلایی آینه های جورچین استفاده کنید.  

آینه دکوراتیو جورچین

آینه های دکوراتیو انگروینگ

آینه تزیینی حکاکی شده از زمان های دور تا به امروز وجود داشته است.

این نوع آینه سبکی است که دوستداران زیادی دارد و در بسیاری از قصرها، کاخ ها و خانه های قدیمی بکار برده شده است.

امروزه نیز از این آینه های برجسته برای هر چه زیباتر و لوکس تر شدن منازل و دفاتر کار استفاده می شود.

حکاکی و برش آینه های دکوراتیو انگروینگ توسط دستگاه انگروینگ و CNC انجام می گردد.  

آینه دکوراتیو انگروینگ

روش کار آینیران

تمامی کارهای شیشه و آینه یک اثر هنری به حساب می آیند. در اینجا یک سوال مهم مطرح است: اینکه می خواهید بیننده هنگام مشاهده این اثر هنری چه احساسی داشته باشد؟ می خواهید ایده ی این اثر هنری نمایانگر چه چیزی باشد؟ شادی، رمز و راز، عظمت، عطفت، رسمیت، عبادت … ؟

در آینیران برای رسیدن به پاسخ این سوال و انتخاب مناسب ترین طرح؛ گفتگویی بین طراح و شما آغاز می شود. طراح، یک طرح اولیه تولید می کند. این تازه شروع کار است.

در فرآیند طراحی، مقیاس مکان در کنار سایر شرایط محیطی و میزان نور طبیعی خورشید و زمان استفاده از آن در نظر گرفته می شود. همچنین به ارتباط طرح با سایر اجزای محیط توجه کافی می شود. در این میان کارفرما از پیشنهادات مفید برای طراحی بهره مند خواهد شد تا به تایید طرح نهایی منجر گردد.

پس از پایان گفتگوها، مراحل اجرایی شروع می شود. در این مرحله از فرآیند تمرکز بر روی کیفیت اجرا و سرعت در انجام است.

پس از اجرا و تحویل سفارش تا جلب رضایت کامل شما در کنارتان خواهیم بود و کارت گارانتی طلایی را به شما تقدیم خواهیم کرد. 

اگر پروژه ای دارید با ما تماس بگیرید